Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(9)
dostępne
(8)
Placówka
Biblioteka Główna. Magazyny
(4)
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
(4)
Biblioteka Główna. Czytelnie
(9)
Autor
Apanel Danuta
(1)
Biedroń Małgorzata (1965- )
(1)
Boczkowska Magdalena
(1)
Gajewska Grażyna
(1)
Jaworska Anetta
(1)
Kamińska Urszula
(1)
Kelm Albin
(1)
Kolankiewicz Maria
(1)
Kołaczkowski Bartosz
(1)
Ploch Leszek
(1)
Prokosz Małgorzata (1962- )
(1)
Ratajczak Małgorzata
(1)
Tymoszuk Ewelina
(1)
Zielińska Patrycja
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Temat
PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA
(4)
DOMY DZIECKA
(1)
DZIECKO
(1)
NIEPEŁNOSPRAWNI UMYSŁOWO
(1)
OPIEKA SPOŁECZNA
(1)
PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA
(1)
PEDAGOGIKA SPOŁECZNA
(1)
PLACÓWKI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE
(1)
Piecza zastępcza
(1)
Placówki opiekuńczo-wychowawcze
(1)
Prawa dziecka
(1)
REHABILITACJA SPOŁECZNA
(1)
SOCJALIZACJA
(1)
WYCHOWANIE POZASZKOLNE
(1)
WYCHOWANKOWIE DOMÓW DZIECKA
(1)
WYKLUCZENIE SPOŁECZNE
(1)
Wychowankowie placówek opiekuńczo-wychowawczych
(1)
Temat: czas
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
PODRĘCZNIKI AKADEMICKIE
(3)
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(1)
Historia
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Słowo kluczowe
placówka opiekuńczo-wychowawcza
(9)
dom dziecka
(4)
opieka instytucjonalna
(3)
pedagogika opiekuńcza
(3)
wychowawca
(3)
opieka nad dzieckiem
(2)
opieka zastępcza
(2)
sieroctwo
(2)
szkoła
(2)
wychowanie
(2)
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
(1)
administracja publiczna
(1)
adopcja
(1)
alkoholowy zespół płodowy (FAS)
(1)
asystent rodziny
(1)
autoagresja
(1)
bezdomność
(1)
bezrobocie
(1)
bigoreksja
(1)
choroba sieroca
(1)
dom pomocy społecznej
(1)
dopalacze
(1)
dzieci
(1)
eurosieroctwo
(1)
grupa rówieśnicza
(1)
interwencja kryzysowa
(1)
marginalizacja społeczna
(1)
młodzież trudna
(1)
nieletni przestępcy
(1)
niepełnosprawni
(1)
niepełnosprawni intelektualnie
(1)
niepełnosprawność
(1)
opieka nad rodziną
(1)
organizacja pracy
(1)
ośrodek pomocy społecznej
(1)
ośrodek szkolno-wychowawczy
(1)
ośrodek wsparcia
(1)
padaczka
(1)
pedagodzy szkolni
(1)
placówka specjalna
(1)
polityka społeczna
(1)
pomoc postpenitencjarna
(1)
pomoc społeczna
(1)
praca opiekuńczo-wychowawcza
(1)
pracownicy socjalni
(1)
prawo
(1)
readaptacja społeczna
(1)
rehabilitacja społeczna
(1)
resocjalizacja
(1)
rodzina
(1)
rodzina adopcyjna
(1)
rodzina dysfunkcyjna
(1)
rodzina zastępcza
(1)
rodzinny dom pomocy
(1)
ubóstwo
(1)
więźniowie
(1)
wspomaganie rozwoju
(1)
wychowanie w rodzinie
(1)
wychowankowie
(1)
wykluczenie społeczne
(1)
włączanie społeczne
(1)
zaburzenia odżywiania
(1)
zasiłek
(1)
świadczenia społeczne
(1)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Placówki opiekuńczo-wychowawcze : historia i współczesność / Maria Kolankiewicz. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2022. - 211, [1] strona : ilustracje, wykresy ; 24 cm.
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 201-211.
W książce znajdziemy historię istnienia placówek opiekuńczych. Choć nosiły różne nazwy, m.in. dom dziecka, ochronka czy sierociniec, zawsze pełniły podobną funkcję. Ich rolą jest zapewnienie bezpiecznego środowiska dla dzieci, które z różnych powodów nie mogą mieszkać w swoim domu rodzinnym. Opiekunowie i nauczyciele sprawują w placówkach opiekę, zapewniają edukację oraz uczestniczą w procesie wychowywania swoich podopiecznych. Stawiają przy tym czoła problemom dorastania dzieci i młodzieży, a także ich tęsknocie za rodziną. Jest to szczególny rodzaj opieki, wymagający wiedzy oraz predyspozycji. Każda placówka mierzy się również ze stawianymi jej przez państwo wymogami zawartymi w przepisach, które regulują pracę ośrodków. Zasady funkcjonowania placówek zmieniają się w zależności od tego, w jakim stopniu uznawana jest podmiotowość dziecka i jak rozumiane są jego potrzeby, w zależności od zmian w sytuacji społecznej ich rodzin, a także wraz ze zmianami politycznymi. Książka Marii Kolankiewicz przybliża czytelnikowi zarys historyczny tych zmian. Dzięki temu można lepiej zrozumieć, jaki państwo miało i ma stosunek do opieki nad dziećmi i w jakiej relacji znajdują się rodziny wobec instytucji państwowych. Książka charakteryzuje również mieszkańców placówek oraz pokazuje, jakie zadania czekają na osoby, które podejmują się pracy w tym obszarze.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Magazyny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. P.18661.IV.6 [Magazyn 1] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22491.IV.6 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 22490.IV.6 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Oddana do rąk Czytelnika książka stanowi wieloaspektowe opracowanie dotyczące zagadnień wykluczenia społecznego. Poruszane w tej pracy obszary wykluczenia obejmują problematykę ekskluzji społecznej dzieci i młodzieży oraz osób niepełnosprawnych. Jednym ze spójników wszystkich siedmiu wyodrębnionych w książce działów jest problematyka kształcenia i wychowania, stanowiąca w przypadku wadliwości tych oddziaływań czynnik marginalizujący bądź też ( tak jak w przypadku osób niepełnosprawnych) element skutecznych działań inkluzyjnych.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. P.14336.VI.12 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 15246.VI.12 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliogr. s. 313-325.
Głównym celem niniejszej publikacji jest przedstawienie i opisanie propozycji, wskazówek wychowania włączającego podopiecznych o obniżonej sprawności umysłowej w warunkach systemowego kształcenia i zorganizowanej opieki w placówce specjalnej. Przybliżono zjawiska, procesy, prawidłowości i wskazania strategii włączającej w aspekcie zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych podopiecznych, jak też trudnej i skompliowanej pracy pedagogiczno-integracyjnej. Tym samym prezentowane opracowanie może więc być dowodem na nieograniczone możliwości placówki w strategii włączania społecznego podopiecznych na wspólnej płaszczyźnie z działaniami środowiska i w środowisku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 12787.IV.4 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 215-224.
Monografia pomoże wzbudzić zainteresowanie pracowników opieki nad dzieckiem, ale nade wszystko osób przygotowujących się do zawodu wychowawcy. Może stanowić pomoc dydaktyczną dla studentów kierunku pedagogika różnych specjalności, gdzie realizowane są przedmioty z zakresu opieki nad dzieckiem zagrożonym. Pozwoli także zarówno pracownikom naukowym, jak i studentom dostrzec przemiany tej klasycznej formy instytucjonalnej opieki nad dzieckiem, jaką jest dom dziecka, który powinien być traktowany jako ostateczność, kiedy inne formy opieki rodzinnej nie mogą być zastosowane wobec dziecka pozbawionego możliwości pozostania w rodzinie biologicznej. Najważniejszym problemem jawi się terapia rodzin w wypracowanym systemie pomocy rodzinie z udziałem profesjonalnie przygotowanych pedagogów rodzinnych i pracowników socjalnych. Wychowanie jako "uczłowieczanie człowieka" jest głównym zadaniem pedagogiki opiekuńczej jako nauki teoretyczno-praktycznej, rozwijającej zarówno teorię wychowania opiekuńczego, jak i formy pomocy jednostce w realizacji jej własnego życia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 11544.IV.6 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr.
Co nazywamy pedagogiką opiekuńczą, jaki jest jej rozwój, zakres działania i aktualne tendencje? Na pytania te odpowiada człowiek, który całe życie poświęcił tym problemom, jako autentyczny działacz i pracownik naukowy Uniwersystetu Warszawskiego. Książka prezentuje więc historyczny rozwój różnych form opieki nad dzieckiem, ocenia różne metody tej pracy i pokazuje powstanie tych metod, rysuje wreszcie aktualne tendencje i coraz większe potrzeby.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Magazyny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1975 [Magazyn 2], P.2065 [Magazyn 1], P.10984 [Magazyn 1] (3 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. P.2064.IV.6 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Książka jest syntetyczną prezentacją wyników aktualnych badań, rozważań teoretyków oraz praktyków zajmujących się pedagogiką opiekuńczą. Wychodząc od przeglądu historycznych etapów formowania się opieki w jej obecnym kształcie, pragniemy zwrócić uwagę na jej specyficzne, dziejowe uwarunkowania. Kolejne artykuły pozwalają na zapoznanie się z różnorodnymi aspektami opieki nad dziećmi i młodzieżą. Dotyczą one zarówno strony prawnej, organizacyjnej oraz statutowej działalności instytucji i placówek opiekuńczych, jak i opieki realizowanej w środowisku najbliższym młodemu człowiekowi, czyli rodzinie naturalnej, adopcyjnej i zastępczej. Cenną inspiracją dla projektowania określonych rozwiązań systemowych mogą okazać się doświadczenia dwóch państw zachodnich - Wielkiej Brytanii i Niemiec, przedstawione w końcowej części opracowania. Ukazując różnorodność zagadnień opiekuńczych, pragniemy zwrócić uwagę na charakterystyczne cechy opieki współczesnej: jej indywidualizację i nastawienie na zaspakajanie konkretnych potrzeb młodego człowieka, ograniczenie opieki instytucjonalnej na rzecz rozszerzania form prorodzinnych oraz ukierunkowanie działań na profilaktykę i wspieranie rozwoju podopiecznych.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Magazyny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2285 [Magazyn 2], 2284 [Magazyn 2], 3107 [Magazyn 2] (3 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. P.1830.IV.6 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Książka jest zbiorem refleksji na najważniejsze tematy składające się na teoretyczne i metodyczne podstawy opieki i wychowania. Może stanowić istotny element w kształceniu na poziomie wyższym pedagogów o specjalnościach: opiekuńczej, opiekuńczo-wychowawczej, socjalnej. Zawiera aktualną literaturę przedmiotu oraz programy kształcenia wypracowane przez autorkę.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Magazyny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3871 [Magazyn 2] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 3872.IV.6 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Prezentowana monografia stanowi próbę refleksyjnego ujęcia zagadnień związanych z wychowaniem, profilaktyką oraz terapią, wchodzących w zakres badawczy nauk pedagogicznych, a w szczególności pedagogiki społecznej, pedagogiki zdrowia, a także pedagogiki resocjalizacyjnej. Publikacja jest podzielona ze względu na poruszaną tematykę na trzy części. Pierwsza część jest poświęcona wybranym zagadnieniom wychowania, opieki i rozwoju. Część druga prezentowanej publikacji jest poświęcona problemom współczesnej szkoły w aspekcie zagrożeń i wyzwań, ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w propagowaniu zachowań prozdrowotnych. Autorzy tekstów zebranych w trzeciej części publikacji skupili się na tematyce oddziaływań resocjalizacyjnych. Jej przesłaniem wiodącym jest wyeksponowanie kwestii związanych z profilaktyką i resocjalizacją w środowisku otwartym oraz zakładowym, ujętych w sposób teoretyczny, metodologiczny oraz praktyczny. Wielowątkowa refleksja odnosi się do różnych zjawisk z obszaru patologii i niedostosowania społecznego.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. P.12319.V.2 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 13466.V.2 [Czytelnia B] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 277-286, wykaz aktów prawnych s. 287-293, wykaz orzecznictwa s. 295-297.
Publikacja stanowi kompleksową analizę regulacji prawnych dotyczących pomocy społecznej w Polsce. Autorzy przedstawiają pomoc społeczną jako złożony, ale jednocześnie spójny system, wyodrębniając i omawiając najważniejsze jego elementy: cele, zasady i wartości, organy i zakres ich działania, jednostki organizacyjne, system świadczeń, system opieki nad rodziną i dzieckiem oraz zadania i uprawnienia pracowników socjalnych. Głównymi walorami opracowania są: kompleksowość - omówiono najważniejsze zagadnienia z zakresu problematyki pomocy społecznej; oryginalność ujęcia - jest to jedyne na rynku opracowanie ukazujące działanie pomocy społecznej jako wieloelementowego, ale jednocześnie spójnego systemu z uwzględnieniem nowych instytucji tworzonych na mocy przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; wnikliwa analiza rozwiązań prawnych dotyczących pomocy społecznej w Polsce; przejrzysta struktura; prosty, zrozumiały język; bogata bibliografia, w tym liczne pozycje literatury zagranicznej.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. P.13668.VII.1 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Biblioteka Główna. Czytelnie
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 14681.VII.1 [Czytelnia B] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej