Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(2)
Forma i typ
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
(2)
Autor
Kuźniak Angelika (1974- )
(1)
Wicha Marcin (1972- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Malarze polscy
(2)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Boznańska, Olga (1865-1940)
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Malewicz, Kazimierz (1879-1935)
(1)
Polacy za granicą
(1)
Rewolucja
(1)
Sztuka
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Temat: czas
1801-1900
(2)
1901-2000
(2)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Monachium (Niemcy)
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Rosja
(1)
Gatunek
Biografia
(1)
Esej
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(2)
Historia
(1)
Słowo kluczowe
beletrystyka
(2)
biografie
(1)
esej
(1)
malarstwo
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Tytuł z ekranu tytułowego.
Bibliografia na stronach 258-[261].
Takie twarze miewali słynni oszuści. Dzięki tej twarzy może być każdym: w Witebsku Mesjaszem, w Leningradzie — profesorem. Kiedy przyjeżdża do Warszawy, miejscowym wyznawcom przypomina Mickiewicza. Kiedy umiera w Leningradzie, uczniowie widzą w nim Chrystusa. Przyjaciel robi ostatnią serię portretów. (Na pierwszym rysunku twarz jeszcze żyje. Na drugim jest martwa jak poduszka). Kim jest bohater tej opowieści? Twórcą, prorokiem czy może wielkim mistyfikatorem? W książce Marcina Wichy spacer po wyimaginowanej wystawie prac Malewicza staje się pretekstem do opowieści o utopijnych projektach i niespełnionych marzeniach, o rosyjskiej rewolucji i naszej współczesności. Eksponatami są tu obrazy, znaki interpunkcyjne, buraki cukrowe i ludzkie losy. Autor umyka muzealnej narracji, z uśmiechem i nie bez ironii podejmuje grę z konwencją artystycznej biografii, a jednocześnie, już całkiem serio, próbuje znaleźć język zdolny uchwycić istotę malarstwa - i daje przy tym niezwykły popis literackiego kunsztu. Tego dnia sam chce być farbą. Czuć tę farbę na sobie. Chce się nią posmarować. Owinąć. Chce ją zobaczyć całym ciałem, bez użycia oczu. Nie chce być malarzem. Chce być obrazem. Kolorem. Wszystkimi kolorami. Najlepiej królem kolorów w kolorowej szacie. Chce mieć kolorowe skrzydła, zostawiać za sobą barwną smugę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20207.XXVIII.3 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Boznańska : non finito / Angelika Kuźniak. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Wydawnictwo Literackie, 2019. - 347, [4] strony : fotografie ; 21 cm.
Bibliografia na stronach 317-331. Indeks.
Olga Boznańska. Najwybitniejsza malarka epoki. Obywatelka świata. Jej portrety intrygowały, niepokoiły, obnażały duszę malowanej osoby. Nie uznawała banalnego piękna. Charakter, emocje, uczucia były dla niej ważniejsze niż uroda modeli. Po Paryżu chodziła w sukni giupiurowej z trenem pełnym falban i plis. Wzbijał się za nią tuman kurzu. Na głowie miała olbrzymi, sinoczarny wał włosów wysoko w kok zaczesanych. Na nim „czarne gniazdo z dżetów i flaneli podpięte wysoko z tyłu kwiatami, spod którego spływały czarne strusie pióra”. Wyglądała jak „posąg wyjęty na chwilę z ciemności piramidy”. Przez trzydzieści lat malowała w pracowni przy Boulevard Montparnasse. Bywali tam m.in. Zofia Stryjeńska, Mela Muter, Wojciech Kossak, Artur Rubinstein. Pojawiała się Maja Berezowska „ze swoimi kochasiami”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Główna. Wypożyczalnie
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18772.XXVIII.3 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej