Form of Work
Książki
(15)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Status
only on-site
(13)
available
(11)
Branch
Magazyny
(3)
Wypożyczalnie
(8)
Czytelnie
(13)
Author
Chmielewski Adam (1959- )
(2)
Krahelska Halina (1920-1992)
(2)
Popper Karl R. (1902-1994)
(2)
Bauman Zygmunt (1925- )
(1)
Bendyk Edwin (1965- )
(1)
Harari Yuval Noah (1976- )
(1)
Jabłoński Arkadiusz (1963- )
(1)
Kiepas Andrzej (1950- )
(1)
Kostyło Piotr (1963- )
(1)
Kowalczyk Stanisław (1932- )
(1)
Krzykawski Michał
(1)
Kunz Tomasz (1969- )
(1)
Ortega Y Gasset Jose (1883-1955)
(1)
Partycki Sławomir (1951- )
(1)
Pietrzak Edyta
(1)
Romanek Michał (1969- )
(1)
Romanowicz Wiesław (1962- )
(1)
Stiegler Bernard (1952- )
(1)
Sułkowska Mariola
(1)
Szczepanik Renata
(1)
Wojnar Irena (1924- )
(1)
Wołek Magdalena
(1)
Zaorski-Sikora Łukasz
(1)
Year
2010 - 2019
(7)
2000 - 2009
(8)
Time Period of Creation
2001-
(4)
Country
Poland
(15)
Language
Polish
(15)
Subject
SPOŁECZEŃSTWO
(5)
POLITYKA
(4)
SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE
(3)
ANTROPOLOGIA FILOZOFICZNA
(2)
Etyka
(2)
FILOZOFIA
(2)
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
(2)
KULTURA
(2)
NAUKI SPOŁECZNE
(2)
SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE
(2)
Antropologia społeczna
(1)
Cywilizacja
(1)
ETYKA CHRZEŚCIJAŃSKA
(1)
EUROPA
(1)
Ekumenizm
(1)
FILOZOFIA CHRZEŚCIJAŃSKA
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia kultury
(1)
Filozofia nauki
(1)
Filozofia społeczna
(1)
Globalizacja
(1)
HISTORIOZOFIA
(1)
HUMANIZM (postawa)
(1)
INTERNET
(1)
KRYZYS
(1)
Kapitalizm
(1)
Kryzys kultury
(1)
Liberalizm
(1)
MATERIAŁY KONFERENCYJNE
(1)
Maturzyści
(1)
Miłość
(1)
Nauczyciele
(1)
PEDAGOGIKA
(1)
PERSONALIZM
(1)
POPPER, KARL R.
(1)
Poststrukturalizm
(1)
Przemysły wysokiej techniki
(1)
Religijność
(1)
SZKICE LITERACKIE HISZPAŃSKIE
(1)
Społeczeństwo
(1)
Społeczeństwo informacyjne
(1)
Społeczeństwo obywatelskie
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Technologia informacyjna (IT)
(1)
Uniwersytety
(1)
WARTOŚĆ
(1)
WYCHOWANIE OBYWATELSKIE
(1)
WYCHOWANIE dla POKOJU
(1)
Wiedza
(1)
Wychowanie
(1)
Wykluczenie społeczne
(1)
Subject: time
2001-
(3)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
Subject: place
Podlasie
(1)
Genre/Form
Opracowanie
(3)
Esej
(1)
Domain
Filozofia i etyka
(5)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Edukacja i pedagogika
(1)
Historia
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Religia i duchowość
(1)
15 results Filter
Book
In basket
Antymatrix : człowiek w labiryncie sieci / Edwin Bendyk. - Warszawa : Wydawnictwo W.A.B., 2004. - 340, [4] s. : rys. ; 20 cm.
Bibliogr. s. 319-331. Indeksy.
Nie tak dawno słowo "sieć" brzmiało groźnie, pachniało matnią. Edwin Bendyk polski dziennikarz, publicysta, zajmujący się problematyką cywilizacyjną i wpływem techniki na życie społeczne oswaja czytelnika z tym pojęciem. Jego przesłanie brzmi: jesteśmy w zaplątanym świecie i ten zaplątany świat jest w nas. W nas jest też wolność i zniewolenie. Matrix i antymatrix to my sami. Autor przedstawia człowieka „usieciowionego”, zyskującego w Internecie nowe tożsamości i nowe przestrzenie działania, pracy i nauki, samorealizacji, kontaktów i więzi, ale także uwiązanego siecią: zdeterminowanego, uzależnionego, manipulowanego.
This item is available in 3 branches. Expand the list to see details.
Magazyny
There are copies available to loan: sygn. P.8756 [Magazyn 1] (1 egz.)
Wypożyczalnie
There are copies available to loan: sygn. P.8364 VI.11 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 9737 VI.11 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach ISSN 0208-6336 ; nr 2668)
Autorzy poszcze¬gólnych tekstów poruszają się tutaj w rozmaitych sferach wirtualności:— w obszarze komunikowania jako istotnym elemencie współczesnej kul-tury nie tylko w wymia¬rze narodowym, lecz także europejskim, z uwzględnieniem pojawia¬jących się tu dylematów etycznych; w przestrzeni, w której zostaje sproblematyzowana kwestia tożsamo¬ści człowieka; w dziedzinie sztuki, ale i w obszarach zbliżonych i po¬krewnych, jak np. w nauce, dokładniej w naukach przyrodniczych, a także w edukacji, w sferze biotechnologii.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnie
There are copies available to loan: sygn. P.8834 VI.11 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 10338 VI.11 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. przy rozdz.
Publikacja łączy personalizm społeczny klasycznej filozofii chrześcijańskiej z elementami wiodących nurtów filozofii współczesnej: fenomenologią, egzystencjalizmem, aksjologią i filozofią dialogu. Praca składa się z trzech części, które opisują: panoramę najważniejszych teorii życia społecznego, ludzką osobę jako podstawę życia społecznego, ontologię bytu społecznego.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnie
There are copies available to loan: sygn. P.7073 VI.3 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 7923 VI.3 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 21)
Tyt. oryg.: "The open society and its enemies. Vol. 1, The spell of Plato".
Opublikowana przed sześćdziesięcioma laty dwutomowa książka Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie zawiera wykład filozofii politycznej jej Autora. Tom I jest krytyczną analizą poglądów politycznych Platona - jego wizji "idealnego", autorytarnego i totalitarnego państwa.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 10864 II.1 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Wielcy Filozofowie ; 22)
Tyt. oryg.: "The open society and its enemies. Vol. 2, The high tide of prophecy: Hegel, Marx, and the aftermath".
Opublikowana przed sześćdziesięcioma laty dwutomowa książka Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie zawiera wykład filozofii politycznej jej Autora. Tom II zawiera krytykę historycyzmu Hegla i Marksa oraz irracjonalizmu i intelektualnej arogancji wszelkich proroctw historycznych, opartych na domniemanych niewzruszonych prawach historii. Koncepcjom tym Autor przeciwstawia ideę społeczeństwa otwartego, gwarantującego wolność jednostki, w szczególności wolność myśli, która umożliwia m.in. "inżynierię społeczną", tj. stopniowe poprawianie struktur i instytucji życia społecznego, zapobiega natomiast niebezpieczeństwom, jakie niesie wszelka forma niekontrolowanej władzy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 10865 II.1 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. 277-296.
Współcześnie nauka postaw obywatelskich utożsamiana jest głównie z zaangażowaniem w działalność społeczną oraz kształtowaniem społecznej tożsamości. Jako konieczne jawi się dzisiaj budowanie określonego etosu - zbioru normatywnych i poznawczych cech oraz dyspozycji jednostek przy jednoczesnym podkreśleniu aktywnego aspektu bycia obywatelem. Autorzy podjęli się próby wykazania, że mimo zmieniającej się rzeczywistości zasadnicze wartości stanowiące o funkcjonowaniu społecznym człowieka są trwałe. Zagadnienie to ma szczególne znaczenie, kiedy analizie poddawane jest życie obywatelskie. Cele wychowania obywatelskiego koncentrują się na wyposażaniu ucznia w wiadomości, wyrabianiu umiejętności i kształtowaniu postaw, natomiast sfera wartości jest w nich bagatelizowana. W konsekwencji tak przygotowany „młody obywatel” posiada wiedzę dotyczącą formalno - prawnych aspektów życia w społeczeństwie demokratycznym, natomiast nie czuje potrzeby zaangażowania w nie. Jednakże nawet rozległa wiedza zdobyta w procesie kształcenia szkolnego nie przekłada się wprost na wysoki stopień aktywności obywatelskiej uczniów.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 12875 VI.3 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
(Spectrum)
Tyt. oryg.: Rebelión de las masas.
„Bunt mas” to książka ceniona przez psychologów i socjologów na całym świecie. Stanowi swoistą biblię na temat zachowań różnych ludzkich zbiorowości, a w szczególności ukazuje wizję autora na temat buntu, który ma oddzielić naszą epokę od całej wcześniejszej historii. Pozycja ta, której twórcą jest wybitny hiszpański filozof i pisarz, José Ortega y Gasset, nieustannie pozostaje jednym z najbardziej wpływowych dzieł XX wieku. „Masy możemy zdefiniować jako zjawisko psychologiczne, nie musi to być koniecznie tłum złożony z indywidualnych jednostek.” „Masy to ludzie przeciętni. W ten sposób to, co było jedynie ilością, tłumem, nabiera znaczenia jakościowego; staje się wspólną społeczną nijakością. Masy to zbiór ludzi nie wyróżniających się niczym od innych, będących jedynie powtórzeniem typu biologicznego”.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnie
There are copies available to loan: sygn. 3704 VI.9 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia strony: 203-210. Indeksy.
Niniejsza książka jest próbą teoretycznego podjęcia zagadnienia wykluczania i przedstawienia z perspektywy filozoficznej czterech problemów, jakie zarysowują się czy wręcz narzucają w trakcie lektury Wykluczania autorstwa Zbigniewa Kwiecińskiego. Kończąc wprowadzenie do książki raportu z badań longitudinalnych dotyczących wykluczania uczniów z dostępu kultury symbolicznej toruński socjolog edukacji napisał: Pozostaje ona [ta książka przyp. P. K.] raportem z badań empirycznych, w którym świadomie nie podejmuję szeregu cisnących się pytań teoretycznych, ideologicznych i praktycznych o źródła nierówności społecznych pośredniczonych poprzez szkolnictwo, o ocenę ich funkcjonalności czy niesprawiedliwości, o możliwości powszechnego wyrównywania szans dostępu do kultury symbolicznej z udziałem edukacjidostępnej przez całe życie *1.Następnie, w ostatnim zdaniu wprowadzenia, autor zwrócił się z wyraźnym apelem do czytelników: Niechże ten raport pozostanie źródłem dla dyskusji i stawiania pytań bardziej, niż gotową na nie odpowiedzią *2 .W niniejszej książce zatytułowanej Wykluczanie jako problem filozofii edukacji autor podejmuje dyskusję na ten temat i stawia kilka istotnych z filozoficznego punktu widzenia pytań. Wykluczanie należy do najbardziej eksploatowanych heurystycznie pojęć współczesnej socjologii, pedagogiki i politologii.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnie
There are copies available to loan: sygn. 19868 V.3 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 19867 V.3 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
(Prace Wydziału Nauk Społecznych / Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II ; 174.)
Bibliografia, netografia na stronach 179-182.
„Miłość a życie społeczne" - czy ma coś wspólnego z realiami współczesnego świata? W powszechnym przekonaniu związek pomiędzy miłością a życiem społecznym nie jest oczywisty. Aczkolwiek miłość w swojej wielkości jest zdolna, mimo ograniczeń realiów życia, przebudować wszelką ludzką rzeczy­wistość w wymiarze osobowym, rodzinnym, w re­lacjach międzyludzkich, pomiędzy grupami społecz­nymi czy narodami. Intuicyjnie wyczuwamy bogac­two możliwości tkwiących w miłości. Podejmując problem związków pomiędzy miłością a życiem społecznym, chciałem zwrócić uwagę na ich zna­czenie. Szczególnie w dobie powszechnej inflacji słowa „miłość", przy jednoczesnej skali narastania problemów społecznych, chociażby generowanych w cyberprzestrzeni. Współczesny człowiek zauro­czony dążeniem do użyteczności, zysku, władzy, które - jak się wydaje - ustalają standardy życia społecznego, nigdy nie porzucił duchowych marzeń o miłości poszukiwanej w transcendencji, a ukazy­wanej w religii i kulturze. Generowana z transcen­dencji miłość i wynikające z niej wsparcie duchowe ma wpływ na praktycznie doświadczany świat i to, co jest prezentowane w tej pracy, na życie społeczne (fragment książki).
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 17731 VI.8 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
Streszcz. ang. Spis treści także ang.
Bibliogr. s. 603-665. Indeks
W rozdziale pierwszym niniejszej pracy, w świetle czy też w "reflektorze" propozycji badań krytycyzmu wiedzy, poddane zostaną wstępnej analizie dokonania austriackiego myśliciela. W rozdziale drugim podjęto kwestię tradycji myślenia krytycznego, która z jednej strony nadała specyficzny kształt regułom kulturowym Zachodu, z drugiej zaś stanowi dla Poppera ramy odniesienia problemowego, które określają specyfikę jego podejścia krytycznego. W rozdziale trzecim dokonano zestawienia tez teorii społecznej Poppera z problemami właściwymi socjologii. W rozdziale czwartym pracy przedstawione zostaną zręby metodologii badań krytycyzmu wiedzy. Rozdział piąty, ostatni, podejmuje zagadnienie badań krytycyzmu wiedzy a budowania społeczeństwa wiedzy.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Magazyny
There are copies available to loan: sygn. P.7065 [Magazyn 1] (1 egz.)
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 7910 VI.11 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
Indeks.
Jeśli wierzyć Stieglerowi, a po lekturze tej książki nie sposób postąpić inaczej, cyfryzacja prowadzi do radykalnego przewrotu w polu wytwarzania, przekazywania i odbioru wiedzy, a jej nieredukowalnie farmakologiczny charakter stanowi główną stawkę polityczną naszych czasów. Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku to pierwsza przetłumaczona na język polski książka francuskiego filozofa, która jest doniosłą próbą filozoficznej krytyki ekonomii politycznej w warunkach świata zaawansowanych technologii i w obliczu panowania bezmyślności na skalę planetarną. To swoista „mapa drogowa”, która precyzyjnie kreśli scenariusz pokojowej walki z głupotą prowadzonej za pomocą narzędzi cyfrowych oraz przy wykorzystaniu na nowo odczytanej francuskiej i niemieckiej filozofii. Wiodącą rolę w tej walce odgrywa uniwersytet, który musi jednakowoż na nowo się określić względem techne, a także tego, co do uniwersytetu nie przynależy. Ów uniwersytet nie jest, jak u Derridy, uniwersytetem bezwarunkowym, lecz uniwersytetem uwarunkowanym, co oznacza, że musi on nie tylko rozpoznać głupotę jako coś, co mu nieustannie zagraża z zewnątrz, lecz przede wszystkim uznać swoją własną głupotę jako warunek wszelkiej wiedzy. „Jeżeli filozofia zawsze przychodzi za późno, to mimo tego nigdy nie jest za późno” – czytamy we Wstrząsach. Doprawdy trudno wyobrazić sobie lepszy moment na uważną lekturę tej książki.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 17927 II.1 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
Indeks
Autor na nowo próbuje opisać współczesny świat przy pomocy zaproponowanej wcześniej kategorii „płynnej nowoczesności”. Pisze o życiu w płynnym nowoczesnym świecie, po którym poruszamy się jak po ruchomych piaskach.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnie
There are copies available to loan: sygn. P.7137 VI.9 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 8001 VI.9 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
Indeks.
Yuval Noah Harari, słynny izraelski historyk i wizjoner, w swej najnowszej książce skupia się nie na przeszłości ani na możliwej przyszłości gatunku ludzkiego, lecz na problemach, w obliczu których stoimy obecnie. „21 lekcji na XXI wiek” to zaproszenie czytelnika do wzięcia udziału w debacie na temat naszych czasów. Harari z właściwą sobie lekkością, w krótkich rozdziałach, omawia i analizuje zjawiska, które dziś definiują cywilizację homo sapiens i wpływają na jej losy. Donald Trump, Brexit, fake newsy, biotechnologia, sztuczna inteligencja, rozszerzona rzeczywistość, dewastacja środowiska naturalnego, kryzys uchodźczy, terroryzm, schyłek liberalizmu. Co te zjawiska naszej codzienności mówią o człowieku i współczesnym świecie? Harari, jak zwykle, stawia prowokacyjne pytania, ale i udziela błyskotliwych odpowiedzi, dzięki którym nasz coraz bardziej rozpędzony XXI wiek wydaje się choć trochę pojmowalny przez ludzki rozum.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnie
There are copies available to loan: sygn. 18323 XXVIII.3 [Wypożyczalnia A] (1 egz.)
Book
In basket
Etos edukacji w XXI wieku / red. Irena Wojnar. - Warszawa : "Elipsa", 2000. - 347 s. ; 21 cm.
Bibliogr. przy pracach.
Oto książka, której treść nie jest towarem! Nie sprzedaje się uczciwości i nie wróży "sukcesu" misja pedagogiczna, który czyni siebie zbytecznym prowadząc wychowanka do pełnej niezależności. W pewnych środowiskach wychowawca, dla którego naprawdę ważną nagrodą są postępy ucznia, wydaje się Don Kichotem. Pochwała tej książki nie obiecuje doraźnych korzyści czytelnikowi; jest sprzeczna z ideą "marketingu". Dzisiaj pośród "destrukcji normatywności" skierowanie refleksji ku sprawom niemal nieuchwytnym, sprawom, które rozgrywają się między "ja" i "ty", między nauczycielem i lokalną społecznością, między wychowawcą i wychowankiem, może wydać się oderwana od życia. A jednak w dłuższej perspektywie życia narodu właśnie sprawy etosu zawodowego i moralnego profilu, sprawiedliwości społecznej i zaangażowania po stronie dobra wspólnego decydują o naszym losie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 2109 V.3 [Czytelnia B] (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in 3 branches. Expand the list to see details.
Magazyny
There are copies available to loan: sygn. P.17271 [Magazyn 1], P.17270 [Magazyn 1], P.17269 [Magazyn 1] (3 egz.)
Wypożyczalnie
There are copies available to loan: sygn. 17474 II.2 [Wypożyczalnia B] (1 egz.)
Czytelnie
Copies are only available in the library: sygn. 17473 II.2 [Czytelnia B] (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again